class="post-template-default single single-post postid-3249 single-format-standard wp-custom-logo wp-embed-responsive">

‘De zomer is ook van ons’: Spaans ministerie lanceert body positivity-campagne

Ieder lichaam is een strandlichaam. Met die boodschap heeft het Spaanse ministerie van Gelijkheid een body positivity-campagne gelanceerd. “De zomer is voor iedereen”, zei de minister Belarra bij de lancering van de campagne. “Alle lichamen moeten worden gerespecteerd.”

Op de campagneposter zijn foto’s te zien van vrouwen in alle soorten en maten. Een van hen heeft een geamputeerde borst. Boven de strandfoto staat in het Spaans “De zomer is ook van ons”.

Volgens het Spaanse Vrouweninstituut is de campagne hard nodig, omdat in de zomer vaker beledigende opmerkingen worden gemaakt over vrouwenlichamen. “Als vrouwen opmerkingen krijgen over hun omvang, of bijvoorbeeld cellulitis of littekens, dan tast dat je zelfrespect aan”, zegt directeur Antonia Morillas. “Dat heeft direct invloed op de gezondheid van vrouwen.”

Breder probleem

Het probleem van violencia estética (vrij vertaald: esthetisch geweld) is breder dan wel of niet naar het strand durven te gaan, benadrukt het Vrouweninstituut. “Dikke vrouwen worden lastiggevallen op straat, worden gestigmatiseerd en hebben vaak slechter toegang tot werk.”

Niet iedereen reageert enthousiast op de campagne. De politiek leider van Verenigd Links, Cayo Lara, zegt dat de campagne gaat om een “probleem dat niet bestaat”. Ook vragen mensen zich online af waarom de campagne zich alleen op vrouwenlichamen richt.

Anderen danken de minister voor haar inzet voor diversiteit. De afgelopen jaren heeft de minister, die plaatsneemt in de progressieve coalitie onder leiding van de sociaaldemocratische premier Sánchez, zich onder meer hard gemaakt voor bescherming van minderheden en het bevorderen van lhbti-rechten.

Ieder lichaam is een strandlichaam. Met die boodschap heeft het Spaanse ministerie van Gelijkheid een body positivity-campagne gelanceerd. “De zomer is voor iedereen”, zei de minister Belarra bij de lancering van de campagne. “Alle lichamen moeten worden gerespecteerd.”

Op de campagneposter zijn foto’s te zien van vrouwen in alle soorten en maten. Een van hen heeft een geamputeerde borst. Boven de strandfoto staat in het Spaans “De zomer is ook van ons”.

Volgens het Spaanse Vrouweninstituut is de campagne hard nodig, omdat in de zomer vaker beledigende opmerkingen worden gemaakt over vrouwenlichamen. “Als vrouwen opmerkingen krijgen over hun omvang, of bijvoorbeeld cellulitis of littekens, dan tast dat je zelfrespect aan”, zegt directeur Antonia Morillas. “Dat heeft direct invloed op de gezondheid van vrouwen.”

Breder probleem

Het probleem van violencia estética (vrij vertaald: esthetisch geweld) is breder dan wel of niet naar het strand durven te gaan, benadrukt het Vrouweninstituut. “Dikke vrouwen worden lastiggevallen op straat, worden gestigmatiseerd en hebben vaak slechter toegang tot werk.”

Niet iedereen reageert enthousiast op de campagne. De politiek leider van Verenigd Links, Cayo Lara, zegt dat de campagne gaat om een “probleem dat niet bestaat”. Ook vragen mensen zich online af waarom de campagne zich alleen op vrouwenlichamen richt.

Anderen danken de minister voor haar inzet voor diversiteit. De afgelopen jaren heeft de minister, die plaatsneemt in de progressieve coalitie onder leiding van de sociaaldemocratische premier Sánchez, zich onder meer hard gemaakt voor bescherming van minderheden en het bevorderen van lhbti-rechten.